راهنماي خريد سمعک

راهنمای خرید سمعک

قبل از خواندن این مقاله به شما اطمینان می دهیم سمعکی که در کلینیک سمعک نجوا مطهری برای شما تجویز می شود همان سمعک بروزی خواهد بود که برای بیماران اروپایی و امریکایی تجویز می شود. ما ایمان داریم مردم عزیزمان لایق بهترین ها هستند و باید همچون کشورهای اروپایی و آمریکایی به روز ترین و جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا را استفاده کنند. در تاریخ 15 ساله کلینیک هیچ گاه سمعک های قدیمی و تقلبی تجویز نشده و نخواهد شد، زیرا تجربه بیش از 50 هزار بیمار تحت پوشش کلینیک این دیدگاه را در ما شکل داده است که سمعک عالی باعث رضایت بیمار می شود و همین بیمار بهترین تبلیغ برای ما خواهد بود.

با نهایت احترام دکتر وحید مرادی.

سوالی که همیشه والدین کودکان کم شنوا و افراد کم شنوا بزرگسال می پرسند این است که آیا سمعک مثل موبایل است و با سرچ و جستجو در اینترنت می توانیم مدلی که مناسب مان است را انتخاب کنیم؟

بدون شک خیر: زیرا سمعک وسیله پزشکی با درجه خطر 2 است. یعنی تنها کسانی می توانند مدل مناسب و برنامه های مناسب برای هر بیمار را تشخیص دهند که در دانشگاه پزشکی تحصیل کرده باشند. به همین دلیل به شما این توصیه انسان دوستانه را می کنیم که نظرات خود را با متخصص ادیولوژیست خود در میان بگذارید اما بگذارید آنچه که بهترین است را متخصص انتخاب کند. بدون شک چون سمعک وسیله مصرفی نیست و بیمار تا ده ها سال با کلینیک نجوا در ارتباط هستند در تیم سمعک این کلینیک هیچ وقت سمعکی تجویز نخواهد شد که باعث شد رضایت بیمار و اعتبار کلینیک زیر سوال برود.

خرید سمعک مقوله ای کاملا تخصصی است و برای فردی که خود یا اطرافیانش قبلا کاربر سمعک نبوده اند و هیچ آشنایی با این کالای الکترونیکی پزشکی ندارند، ممکن است کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بنظر برسد. خرید سمعک مانند خرید سایر وسایل الکترونیکی نیست که فرد در زندگی روزمره خود به طور مداوم با آن سر و کار داشته باشد و از روند تهیه آن و ویژگی های مختلف آن آگاهی داشته باشد.

با توجه به این که همواره بزرگسالان کم شنوا يا والدین کودکان کم شنوا، درباره روند خرید سمعک از کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا سوال مي کنند، امروز در این مقاله سعی داریم شما را با جامع ترین و کامل ترین راهنمای خرید سمعک آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوال ها و پرسش های شکل گرفته در ذهن خود را دریابید.

 

ابتدا بهتر است با تعریف چند واژه بسیار مهم در روند خرید سمعک آشنا شویم:

• سمعک چیست؟ نوعی وسیله کمک‌ شنوایی است که صدا های پیرامون فرد را دریافت و سپس آنها را تقویت و پردازش می کند و در نهایت صدای تقویت شده و پردازش شده را به گوش فرد تحویل می دهد.

• متخصص شنوایی شناسی کیست؟ فردی با تحصیلات دانشگاهی در زمینه رشته شنوایی شناسی است که در شناسایی، تشخیص، درمان، توانبخشی و پایش بیماری‌های دستگاه شنوایی و دهلیزی تخصص دارد.

 

مراحل خرید سمعک به چه صورت است؟

برای خرید سمعک 9 مرحله باید طی شود

این مراحل شامل:

1: مرحله مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا

برای خرید سمعک ابتدایی ترین اقدامی که باید صورت گیرد، مراجعه به مکان درست و فرد مناسب برای انجام این کار است.

مکان درست : کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا

فرد مناسب : متخصصین شنوایی شناسی کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا

توجه : سمعک یک پروتز پزشکی است. این جمله بدین معنا است که باید یک متخصص شنوایی شناسی، با توجه به میزان کم شنوایی، نوع کم شنوایی، الگو کم شنوایی و نیاز های ارتباطی و خواسته های بیمار سمعک مناسب برای او را تجویز کند. همچنین سمعک یک پروتز خام الکترونیکی است و باید به صورت دقیق متناسب با افت شنوایی بیمار که منحصر به خود بیمار است تنظیم گردد و این فرایند تنظیم امر بسیار پیچیده ای می باشد که تنها متخصص شنوایی شناسی دانش لازم برای انجام این امر را دارد. از طرف دیگربا توجه به این که همیشه افراد سود جویی وجود دارند که ممکن است، سود خود را بر هر چیز دیگر حتی سلامتی بیماران ارجحیت دهند، برای تهیه سمعک حتما به کلینیک های شنوایی سنجی و تجویز سمعک مراجه کنید تا از اصالت سمعک دریافت شده اطمینان حاصل فرمایید. در صورت استفاده از سمعک نامناسب نتنها آن طور که باید شنوایی بیمار اصلاح نمی گردد بلکه ممکن است حتی به باقیمانده شنوایی او نیز آسیب جبران ناپذیری وارد گردد.

پس برای خرید سمعک حتما :

• از مراجعه به فروشگاه های کلای پزشکی به طور جد خود دارری فرمایید.
• از تهیه سمعک به صورت اینترنتی و بدون تجویز متخصص شنوای شناسی پرهیز کنید.
• برای جلوگیری از اسیب به سیستم شنوایی خود هرگز از سمعک دیگران استفاده نکنید.
• حتما به کلینیک شنوایی شناسی مراجعه کنید که :

* مجهز به مدرن ترین و بروز ترین دستگاه های ارزیابی شنوایی از برند های معتبر روز دنیا باشد.
* دارای متخصصین شنوایی شناسی مجرب، ماهر، کارآزموده و دارای دانش بروز باشد.
* با نمایندگی های شرکت های تولید کننده سمعک ارتباط داشته باشد و سمعک بیمار را فقط به صورت مستقیم از نمایندگی معتبر تهیه کند.

توجه : کلینیک شنوایی شناسی و تجویز سمعک نجوا با سابقه ای طولانی و درخشان در زمینه تجویز سمعک، کادری مجرب و بروز، مجهز به مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی و دارای گسترده ترین شبکه تامین سمعک از معتبر ترین برند های جهانی آماده خدمت رسانی به تمامی بیماران و خانواده های گرامی آنان است.

 

2: مرحله ارزیابی شنوایی:

دومین مرحله در روند خرید و تهیه سمعک ارزیابی شنوایی است. به توجه به این که یکی از مهم ترین مراحل از مجموعه مراحل خرید سمعک مرحله ارزیابی شنوایی می باشد، بنیان و اساس تمامی مراحل بعدی بر این مرحله استوار است و در صورت بروز هر گونه خطا در این مرحله کل روند تجویز سمعک از مسیر صحیح خود خارج می شود، انجام تست های تخصصی ارزیابی شنوایی جهت تعیین نوع کم شنوایی، میزان کم شنوایی و همچنین مشخص نمودن الگوی کم شنوایی بسیار ضروری میباشد. همان‌طور که شما بدون اندازه‌گیری نمره چشم خود راضی به خرید عینک نمی شوید، به هیچ عنوان ممکن نیست بدون انجام ارزیابی های شنوایی، از سمعک استفاده کنید.

توجه : اگر بیمار برخی یا همه تست های لازم تشخیص داده شده برای تجویز سمعک را داشته باشد و از تاریخ انجام انها کمتر از شش ماه گذشته باشد بنابر تشخیص کلینیک دیگر احتیاج به انجام آن تست ها ندارد.

توجه : با توجه به اهمیت بنیانی این مرحله در انتخاب نوع سمعک و تجویز و تنظیم آن بهتر است از ارزیابی شنوایی خود را در یک کلینیک مجهز و بروز که دارای جدید ترین و دقیق ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی باشد انجام دهید.

 

3: مرحله مشاوره کم شنوایی:

در این مرحله بیمار با ماهیت، علت، میزان و روند درمان-توانبخشی کم شنوایی خود آشنا می گردد. در این مرحله متخصص شنوایی شناسی با توجه به اطلاعاتی که از تاریخچه و همین طور نتیاج تست های ارزیابی شنوایی بیمار به دست آورده است یک طرح درمانی یا توانبخشی کاملا شخصی سازی شده و ویژه بیمار ارائه می کند و او را کاملا با طرح ریخته شده آشنا می کند و تمامی توضیحات لازم را برای اگاهی هرچه بیشتر بیمار به وی ارائه می کند به طوری که جای هیچ گونه سوالی برای بیمار باقی نماند و هیچ موضوع مبهمی برای او باقی نماند.

در این مرحله درصورتی که بیمار بنابر تشخیص متخصص شنوایی شناسی نیاز به ارجاء به سایر متخصصین مانند متخصصین مغز و اعصاب، متخصصین گوش، حلق و بینی و … داشته باشد، وی را به سایر متخصصین همکار با کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا ارجاع میدهد. این کار تیمی بین متخصصین مختلف در کلینیک نجوا از سردرگمی بیمار در کلینیک ها و مطب های مختلف جلوگیری کرده و زمینه آرامش فرد و همچینین درمان تیمی و چند تخصصی وی را فراهم می کند.

 

4: مرحله مشاوره سمعک:

در صورتی که در طرح درمانی-توانبخشی بیمار بر لزوم استفاده از سمعک تاکییده شده باشد، متخصص شنوایی شناسی با توجه داشتن تخصصی ترین دانش در این زمینه و با توجه به نتیاج ارزیابی شنوایی بیمار، نیاز های ارتباطی بیمار، سن بیمار، شرایط شغلی وی و توانایی های جسمی بیمار بازه ای از انتخاب های مختلف را به بیمار معرفی می کند. در این مرحله توضیحات کاملی در مورد کشورهای تولید کننده سمعک، برند های مختلف سمعک، مدل ها، نسل ها و رده های مختلف سمعک و همچنین قیمت های آنها و پوشش بیمه ای هر شرکت بیمه کننده به بیمار ارائه می گردد. در این مرحله بیمار با توجه به محدوده تعیین شده توسط متخصص شنوایی شناسی، بودجه مالی و میزان انتظارات خود سمعک نهایی را انتخاب می کند. در کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا تمام تلاش متخصصین بر این است که توام با حفظ جایگاه علم و تخصص در تجویز سمعک، بیمار بیش از هر فرد دیگری در روند تهیه سمعک خود با اگاهی تمام که توسط متخصص شنوایی شناسی به وی داده می شود، فعال ترین نقش را داشته باشد.

توجه : بنابرتوضیحاتی که تا به اینجا خدمت شما ارائه شده است. متخصص شنوایی‌شناسی کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا به شما در انتخاب سمعک کمک می‌کند تا سمعک تجویز شده متناسب با نوع و میزان کم شنوایی، سبک زندگی و نیازهای شنیداری شما باشد، در واقع سمعک دستگاهی پزشکی با فناوری پیشرفته است و درصورتی بهترین عملکرد را دارد که با توجه به نوع و میزان کم شنوایی، سبک زندگی و نیازهای ارتباطی فرد تجویز، تنظیم و برنامه‌ریزی شده باشد و پس از تجویز نیاز است، که خدمات مربوط به تنظیم، تعمیر و سایر خدمات به فرد ارائه شود. تجویز یک مدل سمعک برای همه افراد بدون مشاوره با متخصص شنوایی‌شناسی به احتمال خیلی زیاد منجر به تجویز ناموفق می‌شود و نیازهای شنیداری فرد را برطرف نخواهد کرد.

 

سمعک هاي توليد شده و موجود در بازار ايران در ۴ کشور دنيا توليد مي شوند:

• سمعک هاي دانمارکي: برند های سمعک اتيکن، سمعک ريساند، سمعک اينترتون، سمعک ويدکس
• سمعک هاي آلماني: برند های سمعک زيمنس سابق (سمعک سيگنيا)، سمعک هانساتون، سمعک اي ام، سمعک رکستون، سمعک اديوسرويس
• سمعک هاي سوئيسي: برند های سمعک برنافن، سمعک فوناک
• سمعک هاي آمريکايي/کانادايي: برند های سمعک استارکي، سمعک سونيک، سمعک بلتون، سمعک يونيترون

 

مدل یا استایل های سمعک ها شامل موارد زیر است:

1. سمعک پشت گوشی پر قدرت : برای افت های شنوایی شدید کاربرد دارند.
2. سمعک پشت گوشی : برای همه نوع افت شنوایی قابلیت استفاده دارند.
3. سمعک پشت گوشی نامرئی : برای افت شنوایی شیب دار کاربرد دارند.
4. سمعک داخل گوشی : درون کانال گوش قرار میگیرند اما قابلیت روئیت دارند.
5. سمعک داخل گوشی نامرئی : درون کانال گوش قرار می گیرند و قابلیت روئیت ندارند.
6. سمعک داخل گوشی آماده : داخل کانال گوش قرار می گیرند و با توجه به سایز آنها قابلیت روئیت می توانند داشته باشند یا نداشته باشند. احتیاج به قالب گیری از گوش ندارند.

 

هر برند تولید کننده سمعک، سمعک های خود را در چند نسل مختلف تولید می کند. نسل های مختلف سمعک دارای ویژگی های پایه ای مختلف با سطوح تکنولوژی متفاوت هستند:

• سمعک هاي آنالوگ : فقط دارای مدل های داخل گوش، پشت گوشی و پشت گوشی پر قدرت هستند. کیفیت صدا تولیدی آنها امتیاز 10 را می گیرد. قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه را ندارد. جز در موارد خاص که بنابر تشخیص متخصص شنوایی شناسی تجویز می شوند، پیشنهاد نمی گردد.

• سمعک هاي ديجيتال ساده-2007 : فقط دارای مدل های داخل گوش، پشت گوشی و پشت گوشی پر قدرت هستند. کیفیت صدا تولیدی آنها امتیاز 30 را می گیرد. قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه را ندارد. جز در موارد خاص که بنابر تشخیص متخصص شنوایی شناسی تجویز می شوند، پیشنهاد نمی گردد.

• سمعک های دیجیتال پیشرفته-2011 : فقط دارای مدل های داخل گوش، پشت گوشی و پشت گوشی پر قدرت و پشت گوشی نامرئی هستند. کیفیت صدا تولیدی آنها امتیاز 50 را می گیرد. قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه را ندارد. جز در موارد خاص که بنابر تشخیص متخصص شنوایی شناسی تجویز می شوند، پیشنهاد نمی گردد.

• سمعک هاي هوشمند-2015 : دارای مدل های داخل گوش، داخل گوشی نامرئی، داخل گوشی آماده، پشت گوشی و پشت گوشی پر قدرت و پشت گوشی نامرئی هستند. کیفیت صدا تولیدی آنها امتیاز 70 را می گیرد. قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه را در برخی برند ها دارند. جز در موارد خاص که بنابر تشخیص متخصص شنوایی شناسی تجویز می شوند، پیشنهاد نمی گردد.

• سمعک های هوش مصنوعی-2019 : دارای مدل های داخل گوش، داخل گوشی نامرئی، داخل گوشی آماده، پشت گوشی و پشت گوشی پر قدرت و پشت گوشی نامرئی هستند. کیفیت صدا تولیدی امتیاز 90 را می گیرد. قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه را در برخی برند ها دارند. گاهی توسط متخصصین شنوایی شناسی تجویز می شوند.

• سمعک های فراهوشمند-2023 : دارای مدل های داخل گوش، داخل گوشی نامرئی، داخل گوشی آماده، پشت گوشی و پشت گوشی پر قدرت و پشت گوشی نامرئی هستند. کیفیت صدا تولیدی امتیاز 100 را می گیرد. قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه را در تمامی برند ها دارند. معمولا توسط متخصصین شنوایی شناسی تجویز می شوند.

 

نکته : هر نسل از سمعک های گفته شده در هر برند دارای چندین تیپ مختلف هستند که معمولا ویژگی های جزئی آن سمعک را تایین می کنند و شامل ویژیگی های تایین کننده کیفیت صدای آن سمعک هستند. در اینجا یک مثال ملموس برای شما خوانندگان گرامی میزنم، خودرو 206 یک نسل خودرو است اما دارای چندین تیپ مختلف 1 و 2 و 5 و … با ویژگی های مختلف است که روی کیفیت نهایی خودرو تاثیر گذار است. تیپ های مختلف از نظر کیفیت صدا با یک دیگر تفاوت دارند اما به طور کلی از تکنولوژی های یکسانی استفاده می کنند.

 

5: مرحله ثبت سفارش و پرداخت بیعانه:

در این مرحله بیمار با مراجعه به واحد ثبت سفارش و صندوق کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا، ضمن ارائه تجویز سمعک متخصص شنوایی شناسی و اطلاعات فردی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی و …، با پرداخت بیعانه، سفارش خود را ثبت نهایی می کند. پس از پرداخت بیعانه، سفارش نهایی ثبت شده به شرکت مربوطه ارسال می گردد تا فرایند تحویل سمعک اغاز شود.

توجه : فقط در صورت پرداخت بیعانه ثبت نهایی سفارش به شرکت مربوطه ارسال می گردد و فرایند تحویل سمعک و قالب گیری آغاز می گردد.

 

6: مرحله قالب گیری:

سمعک ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1. سمعک هایی که درهنگام تجویز احتیاج به قالب گیری از گوش دارند، این دسته از سمعک ها شامل:
• یا سمعک های پشت گوشی هستند که صدا را به وسیله یک قالب اختصاصی ساخته شده مناسب کانال گوش فرد به کانال گوش فرد منتقل می کنند

• یا سمعک های پشت گوشی نامرئی هستند که بلند گو آنها به وسیله یک پوسته اختصاصی ساخته شده مناسب کانال گوش فرد در کانال گوش فرد قرار می گیرند

• یا سمعک های داخل گوشی هستند که به وسیله یک پوسته اختصاصی ساخته شده مناسب کانال گوش فرد درکانال گوش فرد قرار می گیرند.

2. سمعک هایی که درهنگام تجویز احتیاج به قالب گیری از گوش ندارند، این دسته از سمعک ها شامل:
• یا سمعک های پشت گوشی هستند که صدا را به وسیله یک پروب گنبدی شکل پیش ساخته به کانال گوش فرد منتقل می کنند.

• یا سمعک های پشت گوشی نامرئی هستند که بلند گو آنها به وسیله یک پروب گنبدی شکل پیش ساخته در کانال گوش فرد قرار می گیرند

• یا سمعک های داخل گوشی آماده هستند که به وسیله یک پروب استوانه ای شکل پیش ساخته درکانال گوش فرد قرار می گیرند.

 

توجه : تشخیص این که شما باید از کدام یک از سمعک های دسته بندی فوق (با احتیاج به قالب گیری از گوش یا بدون احتیاج به قالب گیری از گوش) استفاده کنید بنابر تشخیص متخصص شنوایی شناسی است.

 

در صورتی که سمعک تجویزی برای بیمار احتیاج به قالب گیری از گوش داشته باشد:

• ابتدا متخصص شنوای شناسی کانال و لاله گوش شما را به صورت کامل مورد بررسی و معاینه قرار می دهد. در صورت مشاهده وضعیتی که مانع از انجام فرایند قالب گیری باشد، متخصص شنوایی شناسی فرایند قالب گیری را متوقف کرده و شما را جهت رفع آن مشکل به سایر متخصصین مربوطه ارجاع می دهد. مثلا در صورت مشاهده جرم فشرده در کانال گوش بیمار را جهت انجام ساکشن گوش یا شست شو گوش به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع می دهد.

• سپس متخصص شنوایی شناسی پس از اطمینان حاصل کردن از ایمن بودن فرایند قالب گیری، با تزریق خمیر مخصوص قالب گیری به درون کانال گوش از گوش شما قالب اولیه را تهیه می کند.

• متخصص شنوایی قالب اولیه را همراه با توضیحات لازم جهت ساخت قالب مخصوص کانال گوش بیمار به لابراتوار سازنده قالب ثانویه ارسال می کنند تا قالب اصلی سمعک ساخته شود.

 

7: مرحله تسویه حساب و تحویل:

مدت زمان لازم برای تحویل هر سمعک در کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا به شرح زیر است:

• سمعک پشت گوشی بدون قالب اختصاصی یا سمعک داخل گوشی بدون پوسته اختصاصی: حدود 1 الی 2 روز کاری

• سمعک پشت گوشی با قالب اختصاصی : حدود 3 الی 5 روز کاری

• سمعک داخل گوشی با پوسته اختصاصی : حدود 7 الی 10 روز کاری

 

پس از رسیدن سمعک از شرکت مربوطه به واحد تسویه حساب و تحویل سمعک کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا، توسط این واحد با بیمار تماس برقرار می شود و به ایشان اطلاع داده می شود که برای دریافت سمعک خود به واحد تسویه حساب و تحویل سمعک کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا مراجعه کنند.

 

برای تحویل سمعک، بیمار باید یکی از دو شرایط پرداختی زیر را انتخاب کند :

• خرید نقد: پرداخت باقی مانده هزینه خرید سمعک به صورت یکجا

• خرید اقساطی: پرداخت باقی مانده هزینه خرید سمعک به صورت اقساط (65 تا 70 درصد نقد و مابقی بین 3 تا 5 عدد چک و بدون هیچ گونه اقساط بهره ایی)

توجه: اصالت کالا، گارانتی، خدمات پس از فروش و ضمانت عودت وجه در صورت نارضایتی:

تمامی سمعک های تحویل داده شده توسط کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا دارای ضمانت اصالت کالا، یک سال گارانتی بین المللی، ده سال خدمات پس از فروش و هفت روز ضمانت عودت وجه در صورت نارضایتی از تاریخ تحویل هستند.

 

8: تنظیم اولیه و آموزش:

سمعک یک پروتز پزشکی خام است. حس شنوایی هر فرد مانند اثر انگشت آن فرد منحصر به همان فرد است. سمعک خام برای این که کارای لازم را داشته باشد و اصلاح شنوایی فرد را به بهترین شکل ممکن انجام دهد باید متناسب با سطح شنوایی فرد کاربر به صورت اختصاصی برای هر فرد تنظیم شود.

توجه: استفاده از سمعک بخصوص برای افرادی که اولین بار است می خواهند از سمعک استفاده کنند احتیاج به یک سری آموزش های ویژه دارد. مانند

1) اصول نظافت و نگهداری سمعک
2) شارژ کردن یا تعویض باتری
3) تعویض محافظ جرم
4) قرار دادن یا خارج کردن سمعک از گوش
5) ارتباط با تلفن همراه یا سایر ابزار های الکترونیکی
6) نحوه کار با کلید های تعبیه شده بر روی سمعک مثل دکمه بلندی صدا یا دکمه تغییر برنامه
7)

بسیار مهم و حیاتی است که این آموزش ها بصورت کامل و به زبان ساده به بیمار ارائه گردد تا هم عمر سمعک با نگهداری صحیح ان افزایش پیدا کند و هم کاربر از صدای دریافتی رضایت لازم را داشته باشد.

 

9: تنظیم ثانویه و تنظیمات دوره ای:

زمان تنظیم ثانویه : دو هفته پس از تنظیم اولیه
• دو هفته بعد از تنظیم اولیه به علت این که تا حدود فرایند عادت پذیری به سمعک در بیمار اتفاق افتاده است، نیاز است تا یک سری تنظیمات تکمیلی بر روی سمعک بیمار اعمال گردد تا رضایت بیمار از صدای دریافتی افزایش یابد.

زمان تنظیمات دوره ای : دو ماه پس از تنظیم ثانویه و سپس به صورت دوره ای هر دو ماه یک بار
• با توجه به این که سمعک یک کالای الکترونیک است که با سلامت بیمار مستقیما در ارتباط است ضروری است هر دو ماه یک بار، بیمار برای بررسی سطح شنوایی و به روزرسانی برنامه های تنظیمی سمعک خود به کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا مراجعه کنند تا از کارکرد صحیح سمعک خود اطمینان حاصل کند و در صورت تغییر سطح شنوایی فرد کاربر سمعک، سمعک مجددا متناسب با آستانه های شنوایی جدید بیمار تنظیم گردد.

 

خرید اینترنتی سمعک:

سمعک یک کالای الکترونیکی پزشکی است، نباید بیمار صرفا به چشم یک کالای الکترونیکی به آن نگاه کند و باید بحث پزشکی بودن آن را نیز مد نظر قرار دهد.

بنابر این لازم است می دانیم شما را در جریان مزایا و معایب خرید اینترنتی سمعک قرار دهیم:

مزایا:

1) خرید اینترنتی سمعک سبب می شود بیمار بدون طی مسافت و صرف وقت سمعک مورد نیاز خود را سفارش دهد. ازاین رو تنها مزیت آن صرف جویی در وقت است.

معایب:

1) اولین عیب خرید اینترنتی وسایل پزشکی مانند سمعک عدم اعتبار و بحث تقلبی و دست دوم بودن آنها است. زیرا شما اصلا نمی دانید با چه کسی ارتباط دارید و ایا اصلا کسی که با ان در ارتباط هستید وجود خارجی دارد یا نه؟

2) دومین عیب خرید اینترنتی سمعک بحث تنظیم سمعک و کارت گارانتی سمعک است. زمانی که شما به کلینیک های شنوایی سنجی و تجویز سمعک مراجعه می کنید سمعک متناسب با افت شنوایی شما تنظیم می شود وقتی کاملا رضایت از سمعک حاصل شود در نهایت سمعک به شما تحویل داده می شود. اما در خرید اینترنتی سمعک خام و بدون مصرف به شما تحویل داده می شود و کارایی لازم را که ندارد به کنار همچنین ممکن است حتی به باقی مانده شنوایی شبیمار نیز آسیب وارد کند. همچنین ارزش سمعک به کارت گارانتی آن است در غیر این صورت اگر سمعک خراب شود و برای تعمیر فرستاده شود به کارت گارانتی نیاز دارد در غیر این صورت هزینه تعمیرات بسیار بالایی متحمل می شوید.

3) سومین عیب خرید سمعک های اینترنتی مربوط به محدودیت انتخاب مدل های سمعک است. در خرید اینترنتی شما تنها می توانید از سمعک های پشت گوشی استفاده کنید. اما در هنگام خرید اگر در کلینیک شنوایی و تجویز سمعک نجوا حظور یابید می توانید تمام مدل های سمعک های ذکر شده از جمله سمعک های داخل گوشی نامرئی را انتخاب کنید و هیچ محدودیتی ازاین نظر متوجه بیمار نیست.

4) چهارمین عیب خرید سمعک های اینترنتی پرداخت نقدی و لحظه ایی هزینه سمعک در حالت خرید اینترنتی است در حالیکه اصلا سمعک را ندیده اید که این احتمال کلاهبرداری های فضای مجازی را بشدت افزایش داده می دهد.

5) پنجمین عیب خرید سمعک های اینترنتی عدم وجود مشاوره و راهنمایی دقیق متخصص شنوایی شناسی است. زیرا در مقابل شما فرد آگاه و تحصیل کرده ای در زمینه سمعک وجود ندارد که تمام جوانب را به شما آموزش دهد و حتی از نحوه استفاده از سمعک محروم می شوید که عدم مشاوره صحیح می تواند بشدت بر روی خرابی ناخواسته سمعک توسط بیمار و حتی اطرافیان سمعک اثر گذار باشد.

6) عیب آخر خرید سمعک های اینترنتی عدم پیگیری مطالبات و خواسته های بیماران است برای مثال اگر سمعک گم شود یا قطعه از آن خراب شود از چه طریقی پیگیر کار سمعک خود می شوید و به کجا مراجعه می کنید؟ بیماران کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا همواره با ما ارتباط دو طرفه دارند و ما به این موضوع می بالیم.

 

هزینه خرید سمعک

سمعک یک کالایی الکترونیکی پزشکی است که از تکنولوژی بسیار پیشرفته و سطح بالایی برخوردار است. هزینه های بسیار زیاد و گزافی صرف توسعه و تحقیق در زمینه ی این تکنولوژی های پیچیده شده است. این سطح از تکنولوژی پیشرفته نیز فقط در اختیار چند کشور محدود مانند آلمان، دانمارک، سوئیس، هلند، کانادا، آمریکا و … است. در نتیجه سمعک در کشور دیگر نیز به علت تحقیقات هزینه بر، سطح تکنولوژی بالا و انحصار دانش تولید آن کالای گران بها محسوب میشود و از هزینه خرید نسبتا بالایی برخوردار است. در ایران با توجه به حمایت های دولتی که صورت می گیرد هزینه خرید سمعک چیزی حدود یک سوم تا یک چهارم هزینه خرید سمعک در سایر کشور ها است.

کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا با ارائه سمعک های وارد شده با حمایت دولتی به بیماران خود، تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا هزینه نهایی خرید سمعک در حداقل ترین حالت ممکن باقی بماند و هرچه بیشتر حامی بیماران کم شنوا و خانواده های انان باشد.

هرچه سمعک

• از برند های معتبر تر

• دارای سایز کوچ تر

• از نسل های جدید تر

• دارای کیفیت صدای بهتر

• دارای دوام ساختاری بیشتر

• تکنولوژی های پیشرفته تر مانند بلوتوث یا سیستم مدیریت وزوز

• …

باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

 

توجه: در کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا قیمت خرید سمعک از حدود هفت میلیون تومان آغاز شده و با افزایش سطح تکنولوژی و کیفیت صدای سمعک این قیمت افزایش می یابد.

 

بيمه های درمانی و خرید سمعک

موضوع مهمي که براي بيشتر بيماران کم شنوا و خانواده های آنها اهميت دارد موضوع کمک هزینه های بيمه ای برای خرید سمعک است. با توجه به این که سمعک یک کالای الکترونیکی پزشکی بسیار پیچیده و با سطح تکنولوژی بسیار بالا است و از طرف دیگر این تکنولوژی سطح بالا محدود به چند کشور اروپایی و امریکای شمالی است، هزينه خرید سمعک برای بسیاری از بیماران به نسبت هزینه ی بالایی محسوب می شود، از این رو با تلاش متخصصین شنوایی شناسی و حمایت های دولتی، برخی از بیمه های درمانی موجود در کشور خرید سمعک را تحت پوشش چتر حمایتی خود درآورده اند و بخشی از هزینه خرید سمعک را تقبل می کنند.

 

ابهامات همیشگی بیماران: ما چند نوع بیمه داریم؟

در ایران 2 نوع بیمه وجود دارد:

1: بیمه پایه: بیمه پایه مقداری از هزینه سمعک را پرداخت می کند و مابقی توسط بیمه تکمیلی

2: بیمه تکمیلی: این نوع بیمه دوباره مقدا کمی از هزینه سمعک را پوشش می دهند.

توجه: متاسفانه هیچ بیمه ایی در کشور ما هزینه سمعک را به طور کامل پوشش نمی دهد. اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی از 80 درصد تا تمام هزینه را کاملا پرداخت می کنند.

 

بیمه پایه چقدر از هزینه سمعک را پوشش می دهند؟

 

بیمه بانک ها چقدر از هزینه سمعک را پوشش می دهند؟

 

میزان پوشش هزینه خرید سمعک توسط بیمه های تکمیلی چقدر است؟

میزان پوشش هزینه خرید سمعک توسط بیمه های تکمیلی چقدر است؟

علت چیست؟ علت این تفاوت در میزان هزینه ایی است که شما سالانه برای بیمه خود پرداخت می کنید.

تمامی بیمه های تکمیلی 3 یا 4 نوع بیمه دارند. مثلا ممکن است بیمه شما طرح های

• نقره ایی: شما هزینه کمی پرداخت می کنید و بالطبع میزان پوشش هزینه سمعک شما کم است.
• طلایی: شما هزینه متوسطی پرداخت می کنید و بالطبع میزان پوشش هزینه سمعک شما متوسط است.
• الماسی: شما هزینه بالایی پرداخت می کنید و بالطبع میزان پوشش هزینه سمعک شما بسیار زیاد است.

داشته باشد که برای هر کدام از این بیمه ها هزینه سالیانه متغیر است و به همین علت پوشش هزینه سمعک هم متفاوت می شود. به همین دلیل باید به بیمه خود مراجعه کنید تا هزینه پوشش سمعک را بر اساس کد ملی بیمار دقیقا به شما بگویند.

 

در کل هزینه پوشش سمعک توسط تعدادی از بیمه ها به شرح زیر آمده است:

بیمه آتیه سازان حافظ: این بیمه به ازای هر گوش مبلغ۸۰۰ هزار تومان برای خرید سمعک در نظر گرفته است.

بیمه ایران: مبلغ پرداختی بیمه ایران بسته به نوع قراردادی که فرد بیمه‌شده دارد متفاوت است اما تا مبلغ ۸ میلیون تومان جهت تهیه سمعک پرداخت می‌نماید.

بیمه البرز: با توجه به قراردادی که با بیمه گذاران دارد، مبالغ مختلفی جهت کمک هزینه وسایل کمک شنوایی پرداخت می کند. در موارد مختلفی که به سمعک جراحان مراجعه کرده اند این هزینه ها از یک میلیون تومان تا 11 میلیون تومان بوده است. گفته می شود مبلغ پرداختی بیمه معمولی البرز (غیرتکمیلی) برای هر گوش 500 هزار تومان است.

بیمه آسیا: پرداختی بیمه آسیا بسته به نوع قرارداد و ارگان کاملا متفاوت است و از مبلغ یک میلیون تومان تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان جهت تهیه سمعک نظر گرفته‌است.

بیمه کوثر: پرداختی بیمه کوثر جهت تهیه سمعک بسته به قرارداد و ارگان متفاوت است اما بطور معمول از ۱ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان جهت تهیه سمعک به افراد تحت پوشش می پردازد.

بیمه میهن: پرداختی بیمه میهن جهت تهیه سمعک بسته به نوع قرارداد فرد بیمه شده متفاوت است اما تا سقف ۲۰ میلیون تومان هم پرداخت میکند.

بیمه پاسارگاد: پرداختی بیمه کوثر جهت تهیه سمعک بسته به قرارداد و ارگان متفاوت است اما بطور معمول از ۱ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان جهت تهیه سمعک به افراد تحت پوشش می پردازد.

بیمه دانا: پرداختی بیمه کوثر جهت تهیه سمعک بسته به قرارداد و ارگان متفاوت است اما بطور معمول از ۱ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان جهت تهیه سمعک به افراد تحت پوشش می پردازد.

بیمه پارسیان: مبلغ 700.000 تومان را برای کمک هزینه بیمه وسایل کمک شنوایی مشخص کرده و با دریافت فاکتور و گواهی معتبر خرید ان را به بیمه شده پرداخت می کند.

.

.

.

امیدواریم با خواندن این مقاله تمام ابهامات شما را برطرف کرده باشیم.

گروه علمی آموزشی تیم سمعک نجوا مطهری

در صورت هرگونه ابهام می توانید از طریق مشاوره تلفنی یا مراجعه حضوری به کلینیک سوالات خود را بپرسید

021-88860666

021-88828999

09109259377

13 دیدگاه دربارهٔ «راهنماي خريد سمعک»

  1. با سلام
    بابای من 87 سالشونه و فقط گوش راستش 20 درصد شنوایی داره گوش چپ اصلا شنوایی نداره می خواستم بدونم از چه سمعکی میتونه اسفاده کنه و حدود قیمت اگه بفرمایین ممنون میشم

  2. سلام وقتتون بخیر جسارتا یه سمعک هوشمند هوش مصنوعی میخاسم که تمامی امکانات مثل بلوتوث دار و خیلی چیزای دیگ رو داشته باشه، حدود قیمتش چند هست بعد باید حتما حضوری تشریف بیاریم تهران یا اینکه توی شیراز نوارگوش بگیرم براتون بفرستم کفایت میکنه، البته اگ حضوری بیام بهتر هس که بیام خدمتتون، بعد اقساطی هم کار میکنید؟؟ ضمانت چی میخاد؟

    1. با سلام. در حال حاضر از دونه ایی 21 میلیون هست به بالا. طبق نوار گوش قابل تنظیم است و سپس برنامه مورد نظر برای شما ارسال می شود و می توانید تلفن تونو به سمعک وصل کنید. در مرحله بعد اقساط شامل 65 درصد نقد و مابقی 3 تا 4 تا چک می شود که هر ماه پرداخت باید شود و بدون بهره است.

  3. سلام. عرض ادب. بنده دوتا کودک دارم یکی 17 ساله و دیگری 7 ساله. میخوام براشون سمعک داخل گوشی هوشمند بگیرم که قبل از مدرسه به صداش عادت کنن. توی سایت نجوا دیدم سمعک more اتیکن مدل 2023 است و از سمعک برنافن سوئیسی هم مدل وایرون 2023 هست. آیا این دوتا سمعک موجود دارید و قیمت به چه صورت است؟ خیلی جاها پرسیدم و رفتم و حتی زنگ زدم میگن نداریم یا میگن گارانتی نداره

    1. با سلام، بله بیش از 80 درصد سمعک های تجویزی در کلینیک نجوا به دو مدل بالا تعلق می گیره. این سمعک ها از 48 تا 64 کانال دارند و از نسل شش هوش مصنوعی بالاتر هستند و بر اساس شبکه مغزی کار می کنند. تمامی سمعک ها یسکال گارانتی و 10 سال خدمات کامل پس از فروش دارند. این مدل ها کاملا ضد آب هستند و بلوتوث مستقیم برای لب تاب و موبایل و تلویزیون دارند. قیمتشون بستگی به تیپش داره چون مثل ماشین ها چندین تیپ و مدل دارند مثلا در ماشین 206 سه تا تیپ 2 و 3 و 5 موجوده. این ها هم 5 تا تیپ دارند و قیمت هاشون فرق داره. اگر اقساط هم بخواید چون دوتا کودک دارید میتونید از 70 درصد پراخت نقد و 30 درصد اقساط 4 ماهه بدون بهره استفاده کنید

  4. مراد فتح الهی

    سلام. امروز تو اینترنت سایت نی نی سایت دیدم چندتا مادرا گفتند که آقای دکتر مرادی برای کودکان حتی 4 سال هم میتونن سمعک تجویز کنند. کودک من شهریور 5 سال میشه و الان پشت گوشی فوناک رده 90 رو گوششه. آیا این سمعک های جدیدن و مدل شون چقدر از سمعک مهسا دخترم بالاتره؟ بخصوص تعداد کانالشون. بعد آیا این سمعک های هوشمند خودشون همه صداهارو تنظیم می کنند؟ و بلوتوث دارند؟ اگرم قسطی داردی میشه بگید چک یا سفته چی قبول می کنید؟ اگر پول هرچی باشه میدیم که بشه سمعکش کاملا نامرئی بشه؟

    1. سلام پدر مهربان مهسا. مدل و نسل این سمعک ها 2023 هست و از 48 تا 64 کانال دارند. بله قسطی داریم. سمعک کودتون 24 کاناله هست و بدون شک این سمعک ها خیلی بالاتر هستند. کمپانی فقط چک قبول می کنه و اگر سایز کانال گوشش خوب باشه اقای دکتر مرادی براشون نامرئی میسازه و بلوتوث هم دارند.

  5. سازین شاه ویسی

    سلام و عرض ادب. ممنونم که جواب سوال بنده رو می دید. من 38 سالمه و از حدود 24 سالگی بخاطر تجویز اشتباه پزشک و خوردن دارو آزیترومایسین دچار کم شنوایی شدید دو گوشی شدم. از حدود 27 سالگی سمعک میذارم. حدودا 9 سال پیش یبار کلینیک نجوا اومدم. اون موقه خانم دکتر گروسی بنده رو ویزیت کردن و تاکید کردن سمعک ریک بذارم اما من داخل گوشی گذاشتم و اصلا راضی نبودم و کلا یک هفته گذاشتم و الان حدود 8 سالی میشه سمعک نذاشتم. اخیرا وزوز گوشهام خیلی زیاد شده و همون 9 سال پیش بهم گفتن اگر سمعک نذارم هم کم شنواییم بیشتر میشه هم وزوز گوشم. الان تو سایت مدل های سمعک و مقایسه کردن دیدم مدل وایرون برنافون سوئیس و مدل مور اتیکن دانمارک بالاترین امتیاز و گرفتن. ایا این سمعک های هوشمند به تلفن شیاومی وصل میشن؟ و بعد آیا اقساطی هم دارید؟

    1. با سلام. از طرفی خوشحالیم بعد از 9سال متوجه شدید حرف متنخصص های نجوا درست بوده و از طرفی ناراحت هستیم که نتونستید استفاده کنید ازش. تجویز غلط مثل سایز کفش میمونه اگر شماره پا شما 40 باشه اگر کفش 39 یا 41 بپوشید نهابتا بعد یک روز دیگه کفش و کنار میذاردید. این سمعک هایی که اسم بردید 48 تا 64 کاناله هستند و . به تلفن همراه وصل میشن و مدل 2023 هستند و کاملا با هوش مصنوعی کار می کنند و اقساط هم داریم. این دوتا مدل هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان قابل استفاده هست و کاملا ضد اب هستند و باطری قابل شارژ هم دارند. همچنین تمام استایل های داخل گوشی و نامرئی و پشت گوشی دارند و برای هر نوع کم شنوایی قابلیت استفاده دارند.

  6. روح انگیز صبوری

    بهترین مطالبی بود که درباره سمعک خونده بودم. هیج جا درباره نسل و رده سمعک حرفی نمی زنند و چقدر مهمه این تیپ و نسل سمعک بخصوص در درک صدا تو محیط های شلوغ و البته تو قیمت سمعک

  7. متین مهردادی

    سپاس فراوان از راهنمایی های شما. بنده بیمار آقای دکتر هستم چون ایشون ایران نبودن اینجا پیام دادم. سمعک داخل گوشی و پشت گوشی دارم و از خود کلینیک سال 95 گرفتم. آیا الان جدیدترین مدل سمعک های داخل گوشی و نامرئی و حتی پشت گوشی 2023 که تو امریکا معرفی شدن دارید؟ برند اتیکن و برنافن و زیمنس و فوناک میخوام. آیا اقساطی هم مثل گذشته دارید؟

    1. سلام بله تمامی مدل های 2023 برندها معروف و تاپ و داریم. بله همیشه اقساطی داریم . همشونم یک سال گارانتی دارن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *