تير کشيدن گوش

تیر کشیدن گوش

برای درک دقیق علت های تیرکشیدن گوش ونحوه درمان آن باید بدانیم عملکرد سیستم شنوایی چگونه است؟

گوش انسان يك ساختار بسیار دقیق، حساس و منظم است كه قسمت عمده آن در داخل استخوان سر قرار گرفته است. در اين قسمت به صورت خلاصه به این بخش می پردازیم.

 

گوش به سه بخش تقسيم مي شود

۱: گوش خارجي (Outer Ear)  
2: گوش مياني (Middle Ear)  
3: گوش داخلي (Inner Ear)

كه هر بخشی وظیفه مخصوص به خود را انجام می دهد.

 

گوش خارجی

گوش خارجی از بخش های لاله گوش و سوراخ گوش تشکیل شده است و تنها قسمت گوش است که دیده می شود. کانال گوش انسان (سوراخ گوش ) حدود ۲٫۵ سانتی متر است و در انتها به پرده گوش که اندازه آن برابر است با یک نایلون فریزر وصل می شود.

ضخامت پرده گوش حدودا اندازه یک نایلون فریزر است.

گوش خارجی 4 وظیفه بر عهده دارد:

1. کمک می کند تا دما (سرما وگرما) و رطوبت داخل سوراخ گوش و نزدیک پرده گوش ثابت باقی بماند.

2. با ترشح ماده اسیدی مانندی سبب می شود گوش دچار عفونت و میکروب نشود و حشرات نتوانند وارد گوش شوند.

3. باعث می شود هوا به پرده گوش برسد و اینکار باعث می شود دچار حس کیپی گوش و سر نشویم.

4. با ثابت کردن فشار بیرون پرده گوش و فشار داخل گوش میانی باعث می شود پرده گوش به صورت 100 درصد تمام صداها را جذب کند.

 

گوش میانی

گوش میانی یک فضای پر از هوا است که در پشت پرده گوش است و شامل سه استخوانچه کوچک است. این استخوانچه ها به نام استخوان چکشی، استخوان سندانی و استخوان رکابی معرفی می شوند که در وسط حفره گوش میانی معلق شده اند. این استخوانچه ها صدا را از پرده گوش گرفته و وارد حلزون می کنند.

کوچکترین استخوان بدن متعلق به استخوانچه گوش است: یعنی استخوانچه رکابی

 

شیپور استاش

هوای داخل گوش میانی همیشه از طریق لوله ای به نام شیپور استاش تامین می شود. این لوله به انتهای حلق وصل می شود. همیشه فشار هوای این ور و آن ور پرده گوش باید برابر باشد تا پرده گوش 100 درصد صدا را جذب کند. مثلا اگر شما سرما بخورید چون لوزه های شما ملتهب می شوند، لوله استاش نمی تواند خوب باز و بسته شود که به همین دلیل هوای داخل گوش میانی کم می شود و چون بالانس هوا پرده به هم می خورد پره نمی تواند خوب حرکت کند و به همین دلیل فرد احساس کیپی و سنگینی گوش می کند.

آیا می دانید یکی از اصلی ترین عامل های تیر کشیدن گوش همین شیپور استاش است. وقتی شیپور استاش توسط لوزه تحت فشار قرار بگیرد عصب های درد آن فعال می شود و بیمار احساس تیر کشیدن های شدیدی داخل گوش و سر احساس می کند.

یک سوال بسیار مهمی که همیشه پرسیده می شود این است: آقای دکتر مرادی چرا گوش درد در بچه ها خیلی زیاد است اما بزرگسالان خیلی کم تیر کشیدن گوش را تجربه می کند؟
جواب:
علت آن نحوه قرار گیری شیپور استاش است.
شیپور استاش در کودکان کوتاهتر است و حالت افقی دارد و این باعث می شود هوا نتواند راحت وارد گوش میانی شود که این حالت باعث می شود به راحتی عفونت به گوش وارد شود و فرد را مستعد اوتیت مدیا (یا همان عفونت گوش میانی) کند. عفونت گوش میانی شایعترین بیماری دوران کودکی تا 5 سالگی است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت 100 درصد کودکان زیر 5 سال حداقل یکبار عفونت گوش میانی را تجربه می کنند.

توجه: تنها متخصص شنوایی شناسی و آنهم به کم تست ETF در کلینیک شنوایی سنجی نجوا مطهری می توانیم تشخیص دهیم که شیپور استاش باز است یا بسته و آیا خوب کار می کند و یا عملکرد طبیعی آن مختل شده است.

 

گوش داخلی

گوش داخلی انسان از دو بخش تشکیل شده است که 99 درصد انسان ها تنها حلزون را می شناسند: به همین دلیل اگر از بیشتر افراد بپرسیم وظیفه گوش چیست؟ می گویند شنیدن صدا گوش انسان دو وظیفه مهم و حیاتی دارد:

1: شنیدن صدا: این کار توسط حلزون گوش انجام می شود.
2: حفظ تعادل و بالانس بدن: این کار توسط 3 عدد مجاری نیم دایره و اتریکول و ساکول انجام می شود.

 

برای تشخیص و درمان عفونت گوش میانی و تیر کشیدن گوش در کلینیک شنوایی سنجی نجوا مطهری چه کاری انجام می دهیم:

1: انجام اتوسکوپی گوش: به وسیله دستگاه اتوسکوپی می توانیم پرده گوش را ببینیم و در حالت عفونت گوش پرده به سمت داخل کشیده می شود و عروق خونی روی پرده گوش پر خون و ملتهب می شود.

2: تمپانومتری: در تمپانومتری دستگاه فشار داخل گوش را منفی نشان میدهد و در موارد عفونت شدید تایپ B ثبت می شود.

3: تست شنوایی: در تست شنوایی کم شنوایی انتقالی ثبت می شود که به علت وجود عفونت پرده گوش تکان نمی خورد و افت شنوایی ظاهر می شود.

 

اگر تیر کشیدن گوش اتفاق افتاد و یا بعد آن دچار عفونت و درد شدید گوش شدیم و دسترسی به پزشک و بیمارستان نداشتیم چیکار کنیم؟

اگر این 9 مورد طلایی و انجام بدید مطمئن باشید 100 درصد حتی کودکان درمان می شوند حتی اگر به پزشک دسترسی نداشتید:

1: استفاده از دستگاه بخور خنک در کل روز و شب در محیط خانه

توجه: به هیچ وجه نباید بخور گرم استفاده شود. بخور گرم باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فضای حلق و بینی می شود که باعث می شود ویروس براحتی در ریه و گوش ها پخش شود و باعث شود سریعا بیماری از مرحله التهاب جزئی وارد عفونت شدید و حاد شود که در این حالت باید ا آنتی بیوتیک استفاده کنیم و از اثرات بدن آن بر گوش تذکر دادیم.

2: بلافاصله سعی کنید در حالت خوابیده و دراز کش شیر یا غذا یا نوشیدنی داده نشود.

3: سرو گردن کودک را گرم نگه دارید و حمام نبرید.

4: پستانک به کودک دهید تا میک بزند. هرچه بیشتر کودک میک بزند شیپور استاش زودتر باز می شود. اگر بزرگسال هستید حتما آب نبات یا آدامس بجوید.

5: توصیه می شود که شربت نئوتادین یا سیتریزین هر 8 ساعت و حتما اسپری بینی رستانکس هر 12 ساعت استفاده شود تا التهاب لوزه و حلق فروکش کند. با فروکش کردن التهاب شیپور استاش باز می شود و درد از بین می رود و دیگر احساس تیر کشیدن گوش نمی کنیم. در مرحله بعد عفونت گوش از طریق همین شیپور استاش خارج می شود و وارد معده می شود. در نهایت اسید معده عفونت ها را از بین می برد و دفع می شود.

6: از مصرف هر گونه از موارد داخل جدول به مدت 2 هفته کاملا اجتناب کنید.

7: در هنگام رانندگی شیشه ها پایین نباشد چون نباید هیچ گونه باد سردی به سر و گردن بخورد.

8: در خانه نباید زیر باد کولر بخوابید چون این باد سرد باعث می شود سر و رگدن سر شود و خون رسانی کم شود و سرعت روند درمان بشدت کم می شود.

9: انجام مانو والساوا. بزرگسالان می توانند آن را انجام دهند. اما در کودکان مقداری سخت است و تنها کودکان بزرگتر می توانند آن را انجام دهند. با انجام این کار هوا وارد گوش میانی می شود و احساس کیپی از بین می رود و درد کاهش می یابد.

در روز بهتر است هر نیم ساعت یک بار 2 تا 3 بار این کار را انجام دهید.

توجه: نباید فشار خیلی بالایی وارد گوش کنید چون امکان دارد پرده گوش پاره شود.

 

مانور والساو چیست؟

در مانور والسالوا باید دماغ خود را بگیرید و در حالی که دهانتان بسته است هوا را با فشار متوسط از ریه خارج کنید. در این حالت تنها راه خروج و فرار هوا این است که از طریق شیپور استاش وارد گوش میانی شود

اگر کودک شما نتواند این کار را انجام دهد چیکار کنیم:

این روش توسط مرحوم پرفسور دکتر رسول فرج الهی متخصص گوش و حلق و بینی و دکتر وحید مرادی متخصص ادیولوژی با بررسی و انجام آن بر روی بیش از 10 هزار کودک زیر 3 سال محقق شده است. در این حالت باید:

• کودک شما باید دهانش را ببندد یا بر روی دهان کودکتان ماسک قرار دهید و سعی کنید دهان کیپ شود.

• حال کودک باید در خانه بدود. به هیچ وجه نباید این کار را در دمای محیط سرد و محیط بیرون از خانه انجام دهد.

• این کار باید هر یک ساعت یکبار و حدود 8 الی 10 بار در روز انجام شود.

• در هر بار کودک باید بین 3 الی 5 دقیقه بدود.

• بعد از این کار اسپری رستانکس در دماغ کودکتان اسپری کنید

• بعد از 5 روز هر گونه التهابی در حلق و شیپور استاش بشدت کم می شود و عفونت گشو میانی هم از طریق شیپور استاش به داخل معده می ریزد.

 

خلاصه و نتیجه گیری:

به طور خلاصه و دقیق باید بگوییم در سایت های متفرقه روش های بسیار خطرناک و غیر علمی و فقط برای جذب مخاطب و سود آوری معرفی می شود. به هیچ وجه از این سایت ها پیروی نکنید و تنها معیار شما سایت های پزشکی متعلق به متخصص های شنوایی شناسی، متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص کودکان باشد.

همیشه در سال با هزاران پدر و ماد مواجهه می شوم که برای ویزیت یا درمان مشکل درد گوش و عفونت های مختلف گوش به کلینیک شنوایی نجوا مطهری یا بیمارستن کودکان مراجعه می کنند و می گویند فلان دکتر به ما این داروها را داده است.

متاسفانه همیشه و بدون استثناء در بین آنها، داروهای چرک خشک های قوی (آنتی بیوتیک ها) وجود دارد و گاها خطرناک ترین آنها همچون جنتامایسین و آزیترومایسین وجود دارد.

خواهشمندم اگر برای عزیزان خود ارزش قائل هستید این جمله آخر را به مادران و پدران و دوستان خود منتقل کنید: تمامی چرک خشک ها و بخصوص آنتی بیوتیک هایی که انتهای اسم آنها مایسین دارد (مثل جنتا مایسین و آزیترو مایسین) باعث کم شنوایی شدید می شوند به همین دلیل باید از آنتی بیوتیک های استفاده کنید که میزان آسیب آنها بسیار کم است مثل آموکسی سیلین/ آموکسی کلاو/ سفالکسین

دارو های خانواده مایسین به هیچ عنوان استفاده نگردد چرا که میتواند اثرات مخربی بر روی سیستم شنوایی و تعادل بدن بگذارد که خیلی اوقات برگشت ناپذیر هستند و بیمار باید تا اخر عمرخود کم شنوا و گاها ناشنوا بماند.

 

طبق هزاران مقاله انجام شده در کل دنیا بیش تر کودکانی که سرما می خورند در مراحل اولیه

• آب ریزش بینی
• تب
• سرفه
• عطسه
• خلط گلو
• خروسکی

را نشان می دهند که اینها تماما علائم التهاب شیپور استاش و التهاب حلق است. به همین دلیل براحتی و بدون مصرف آنتی بیوتیک می توانید خود و یا کودک نازنین تان را درمان کنید.

به کمک مراحل زیر:

• بدن و بخصوص سر و گردن گرم نگه داشته شود

• جویدن آدامس/ یا میک زدن پستانک

• عدم مصرف نوشیدنی های سرد مثل بستنی

• عدم مصرف ادیوجات تند مثل فلفلو زردچوبه

• عدم مصرف لواشک و ترشیجات

• مصرف غذاهای طبع گرم (مثلا بجای گوش گوساله، گوشت گوسفندی که طبع ان گرم است مصرف شود)

• مصرف دارو صد التهاب مثل شربت سیتریزین یا نئوتادین و اسپری دماغ رستانکس

• انجام مانور والساوا

• دوری از برخورد باد سرد به سر و گردن: مثلا در هنگام رانندگی شیشه ها پایین نباشد. زیر باد مستقیم کولر نخوابید.

• استفاده از دستگاه بخور خنک در کل روز

توجه: به هیچ وجه نباید بخور گرم استفاده شود. بخور گرم باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فضای حلق و بینی می شود که باعث می شود ویروس براحتی در ریه و گوش ها پخش شود و باعث شود سریعا بیماری از مرحله التهاب جزئی وارد عفونت شدید و حاد شود که در این حالت باید ا آنتی بیوتیک استفاده کنیم و از اثرات بدن آن بر گوش تذکر دادیم.

.

.

.

کاری از گروه علمی متخصصین شنوایی و کودکان کلینیک نجوا:
دکتر وحید مرادی متخصص شنوایی شناسی از دانشگاه تهران
دکتر کامبیز هرمان مقدم: متخصص بیماری های نوزادان و کودکان
پرفسور دکتر رسول فرج الهی: متخصص گوش و حلق و بینی

 

جهت مشاوره با شماره های زیر با ما در تماس باشید:

02188860666
02188828999
09109269377

آدری کلینیک : تهران خ مطهری خ فجر روبه رو بیمارستان جم کوچه نظری بن بست دلفان پلاک 5 ط 5 واحد 10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *