تنظیم انواع سمعک

در تنظیم سمعک چه مواردی انجام می شود؟

در این مقاله به شما توضیح میدهیم که:

• نحوه عملکرد سمعک چگونه است؟
• سمعک چگونه تنظیم میشود؟
• نکات مهم تنظیم سمعک
• چرا سمعک باید تنظیم شود؟
• چه زمانی باید برای تنظیم مراجعه کنیم؟
• نکات نگه داری و استفاده سمعک

در نهایت بعد از خواندن این مقاله دید شما به تنظیم سمعک کاملا علمی و به روز می شود.

امیدوارم بعد از خواندن این مقاله رضایت کامل داشته باشید.

 

نحوه عملکرد سمعک

به زبان ساده مکانیزم کلی سمعک ها به این شکل است که صدا را دریافت کرده آن را از حالت صوتی و مکانیکی به الکتریکی تغییر داده و صداها را دسته بندی می کند و با توجه به نیاز کاربر سمعک و برای جبران ضعف سیستم شنوایی ایشان تغییراتی را روی هر دسته از صداها ایجاد کرده، بعضی از صدا هارا کمتر و یا بیشتر تقویت می کنند، هر چه سمعک جدید تر باشد و رده بالاتری داشته باشد این کار با کیفیت بیشتری انجام می شود و در نهایت صدای تقیوت شده زلال و شفاف از طریق بلندگو سمعک وارد گوش می شود.

 

سمعک چگونه تنظیم می شود؟

1: تنظیم سمعک در درجه اول نیاز به اطلاعات دقیق و جدید از میزان کم شنوایی بیمار دارد. پس قبل از هر چیزی باید تست های شنوایی مورد نیاز به دقت انجام شود.

2: و بعد با توجه به برند سمعک و مدل آن با ابزار های مخصوص که برای هر برند و حتی هر مدل ممکن است متفاوت باشد اتصال سمعک به نرم افزار های کامپیوتر وصل شود.

3: بعد از متصل کردن سمعک مرحله تنظیم شروع می شود که لازمه آن اطلاع دقیق ادیولوژیست از انواع کم شنوایی و الگو های آن و نیاز های تنظیمی خاص هر الگو، آشنایی با صداهای مختلفی که کاربر ممکن است با آنها مواجه شود و دانستن ویژگی های فیزیکی آن صداها و تاثیر آن بر تجربه کاربر، آگاهی کامل به امکانات و مدارهای کاربر و استفاده بهینه از امکانات موجود برای اینکه کاربر احساس بهتری داشته باشد که بر اساس قانون سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی غذا و دارو فقط و فقط متخصص ادیولوژیست این کار را بر عهده دارد.

 

در حین جلسه تنظیم ادیولوژیستهای تیم نجوا با توجه به اظهارات کاربر سمعک، تنظیمات جدید را اعمال می کند و با شبیه سازی صدا های مختلف نظر ایشان را جویا می شود و موارد لازم را اعمال می کند. با توجه به اینکه تجربه کاربر نقش مهمی در تنظیم دارد توصیه می شود حین استفاده از سمعک مشکلاتی که با سمعک دارید یادداشت کنید و حین جلسه تنظیم در اختیار ادیولوژیست قرار بدهید.

 

چند نکته مهم در رابطه با تنظیم سمعک و جود دارد که بهتر است به آن توجه داشته باشید:

1: برند و مدل سمعک شما اهمیت بالایی دارد: طبیعتا هر چه مدل سمعک شما جدید تر و رده آن بالاتر باشد آپشن های قابل تنظیم بیشتری دارد و ادیولوژیست قدرت مانور بالاتری دارد و در نهایت شما صدای زلال تر و شفاف تری دریافت می کنید.

2: درست است که تنظیم باعث بهبود عملکرد و منطبق شدن عملکرد سمعک با نیاز ها و انتظارات شما می شود اما نباید انتظار داشت یک سمعک قدیمی و فرسوده صرفا با تنظیم شدن به یک سمعک ایده آل تبدیل شود.

3: تجربه استفاده از سمعک مهم است، به مرور وقتی از سمعک استفاده می کنید مغز آشنایی بیشتری با صداهای سمعک پیدا می کند و بعد از مدتی قابلیتی که به آن پلاستیسیتی می گویند باعث می شود سمعک برای شما قابل قبول و دلپذیر باشد در نتیجه هر روزی که از استفاده سمعک بگذرد مغز شما بیشتر با آن هماهنگ می شود و تجربه بهتری خواهید داشت.

4: درصورتی که افت شنوایی شما پیش رونده باشد داشتن جلسات تنظیمی منظم و به موقع می تواند به این امر کمک کند و روند افت شنوایی را کندتر کند، چراکه با افت شنوایی بیشتر عملا سمعک کارایی ایده آل خود را ندارد و شما آنطور که باید و شاید از سمعک بهره نمی برید و باید مجدد تنظیم شود.

5: توجه داشته باشید که هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و به جز تفاوت های فردی محیط هایی که افراد در آن حضور دارند هم متفاوت است و این موضوع ممکن است باعث شود که تنظیم سمعک شما طی چند جلسه انجام شود تا به حالت ایده آل برسد و بعد از هر جلسه شما عملکرد جدید سمعک را تجربه کنید و تجربه خود را به ادیولوژیست منتقل کنید و ایشان با توجه به صلاحدید خود تنظیمات سمعک شما را تغییر بده، صبر و همکاری شما در این مورد قطعا در رسیدن به تنظیم ایده آل تاثیر بسزایی دارد .

6: همانطور که اشاره شد مدتی زمان لازم است تا شما به سمعک عادت کنید و به مرور رضایت شما از استفاده سمعک افزایش خواهد یافت برای همین حتما مد نظر داشته باشید که اگر تجربه اول استفاده از سمعک است یا مدت طولانی از آن استفاده نکرده اید و یا حتی سمعک خود را با برند دیگری تعویض کرده اید باید به خود زمان کافی بدهید، توصیه می شود در این موارد ابتدا از روزی چند ساعت استفاده سمعک را شروع کنید و همچنین سمعک را در ابتدا در محیط های ارام مثل منزل استفاده کنید به مرور می توانید در محیط های دیگر و ساعات بیشتری از سمعک استفاده کنید.

برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:
وقتی که شما یه کفش جدید می خرید دو هفته زمان می بره پاهاتون بهش عادت کنه و به اصطلاح می گیم زمان میبره کفش تو پا جا باز کنه. سمعک همین دقیقا همینه.

 

چرا سمعک باید تنظیم شود؟

علل مختلفی ممکن است باعث شود سمعک نیاز به تنظیم داشته باشد مانند:

۱: تغییر میزان شنوایی:

عواملی همچون افزایش سن، بیماری ها، در معرض صدای بلند بودن، آسیب صوتی و یا اتفاق افتادن هر گونه آسیب شنوایی: این موضوع با تاثیر بر آستانه های شنوایی و تغییر دادن میزان قدرت شنوایی باعث می شود نیاز به تنظیم مجدد سمعک طبق الگوی شنوایی جدید دارد.

۲: تغییر محیط کاری یا زندگی:

در این صورت ممکن است نیاز های شنیداری ما با توجه به محیط جدید تغییر کند که متعاقبا تنظیمات سمعک هم نیاز به تغییر پیدا می کند. مثلا فردی که در محیطی آرام کار می کرده است و الان در کار جدیدش روزانه با تعداد زیادی مراجعه کننده در ارتباط است بدون شک لازم است طبق محیط جدید سمعک تنظیم شود.

۳: خارج شدن سمعک از کالیبره:

سمعک هم مانند هر وسیله دیگری ممکن است به مرور و با گذشت زمان نیاز به تنظیم مجدد و یا به روز رسانی شدن پیدا کند. به شما توصیه می کنیم. چون قیمت سمعک بالا است حتما هر سه ماه یکبار سمعک جهت سرویس و تنظیم مجدد به کلینیک آورده شود.

4: جلسه های تنظیمی ابتدایی:

اگر به تازگی کاربر سمعک شده اید مغز شما احتیاج دارد به آرامی این تغییر را درک کند، ممکن است شما مدت ها محرومیت شنیداری تجربه کرده باشید و یا اینکه شنوایی طبیعی و نرمال شما یکباره افت کرده باشد، در هر صورت شنیدن با سمعک برای شما یک تغییر بزرگ است و باید به آرامی و طبق اصول انجام شود به همین علت زمانی که کسی به تازگی کاربر سمعک شده در چند مرحله تنظیمی و به مرور تنظیم سمعک برای او انجام می شود تا کم کم مغز او با صدای جدید منطبق شده و در نهایت به ایده آل ترین تنظیم برای سمعک برسیم

۵: تنظیم در کودکان:

تنظیم سمعک و فاصله زمانی جلسه های تنظیمی در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، کودکان با سرعت بیشتری نسبت به بزرگسالان دستخوش رشد، تغییر و تکامل می شوند و سمعک آنها باید با همین سرعت بالا با آنها هماهنگ شود و این دلیلی است که تنظیم سمعک کودکان اهمیت بسیاری دارد.

 

چه موقع سمعک احتیاج به تنظیم دارد؟

بهتر است هر سال 4 بار (یعنی هر 3 ماه یکبار) برای تنظیم و چک کردن سمعک مراجعه کنید اگر هیچ گونه مشکلی با سمعک ندارید و از عملکرد آن رضایت دارید می توانید زمان مراجعه بابت تنظیم را به تعویق بیاندازید.

اگر هر زمانی احساس کردید که با سمعک دچار مشکل هستید برای مثال صداهای گفتار را به خوبی دریافت نمی کنید ، صداهای محیطی شما را آزار می دهد و … میتوانید برای تنظیم مراجعه کنید.

 

نگه داری و استفاده صحیح از سمعک

نگه داری خوب سمعک بسیار مهم است چون قیمت سمعک ها بالا است و چون در کشور به راحتی پیدا نمی شود باید از سمعک خود خوب مراقبت کنید:

این موارد شامل:

باتری سمعک
نظافت روزانه
حظور منظم هر 3 ماه در کلینیک سمعک نجوا جهت سرویس و تنظیم سمعک است

 

باتری: باتری تهیه شده حتما باید مخصوص سمعک باشد و به همین علت تهیه باتری باید از کلینیک های شنوایی صورت بگیرد تا از این موضوع مطمئن باشید که باتری تهیه شده مخصوص سمعک است. باتری های شبیه سمعک وجود دارد که متلق به ساعت است و چون در این باطری ها از جیوه استفاده شده است باعث می شود سمعک شما کاملا بسوزد و تعمیر هم نمی شود. همچنین باید به نحوه درست قرار گیری باتری در درب باتری توجه داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است درب باتری را بشکنید.

نظافت: بعد از هر بار استفاده از سمعک باید آن را تمیر کنید این کار با ابزار هایی که داخل پکیج سمعک وجود دارد انجام می شود، نظافت سمعک یک دقیقه بیشتر طول نمی کشد اما اهمیت زیادی دارد و نباید از آن غافل شد. اگر طولانی مدت سمعک داخل گوش شما باشد و نظافت نشود بدون شک رطوبت و جرم گوش به مدار چیپ سمعک آسیب می زند و سمعک برای همیشه خراب می شود.

فیلتر سمعک: این فیلتر هر چند مدت یکبار باید تعویض شود و اگر گوش شما جرم داشته باشد ممکن است با مسدود کردن این فیلتر مانع رسیدن صدا به گوش شود و شما فکر کنید که سمعک صدا ندارد. زمانی که از سمعک استفاده نکردید حتما با باز کردن درب باتری آن را خاموش کنید و داخل جعبه مخصوص قرار دهید تا سمعک در معرض آلودگی، گرد و غبار و رطوبت نباشد. همچنین اگر طولانی مدت از سمعک استفاده نکردید به هیچ وجه باتری داخل سمعک نباشد چرا که مواد شیمیایی باتری به سمعک آسیب بزند.

 

به شما این اطمینان را می دهیم که کلینیک نجوا با بیش از 13 سال سابقه درخشان در سمعک و به عنوان بیشترین تجویز کننده سمعک کشور از لحظه ورود شما به کلینیک تا هر زمانی که شما بخواهید در کنار شما هست و تمامی موارد را کاملا برای شما توضیح می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *